REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ŁĄCZNEJ




& 1.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łącznej zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie uchwały nr 19/II/95 Rady Gminy w łącznej z dnia 30.03.1995r. oraz statutu zatwierdzonego uchwałą nr 27/VII/2004 Rady Gminy w Łącznej z dnia 29.10.2004r.

& 2.
Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka pełni Wydział Polityki Społecznej w Kielcach.

& 3.
Obszarem działania jest teren Gminy Łączna.

& 4.
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych.

& 5.
W skład Ośrodka wchodzą:
Kierownik
Pracownicy socjalni
Opiekunki nad chorymi w domu


& 6.
Kierownik nadzoruje całość prowadzonych przez Ośrodek zadań i odpowiafda za prawidłową ich realizację przed Wojtem Gminy w Łącznej oraz przed Wydziałem Polityki Społecznej w Kielcach.

& 7.
Główna ksiegowa GOPS prowadzi obsługę finansowo-księgową.

& 8.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej podejmuje całą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej w szczególności odpowiada za:
Diagnozowanie i ocenę potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej.
Organizowanie i udzielanie pieniężnych świadczeń pomocy społecznej oraz w naturze i w usługach.
Organizowanie działalności w zakresie spraw opiekuńczo-wychowawczych.
Współpracę z samorządem mieszkańców w sprawach rozpoznawania i organizacji zaspokajania potrzeb.
Współpracę i koordynację działań na rzecz zaspokojenia potrzeb osób wymagających opieki i pomocy, prowadzone przez organizacje i inne siły społeczne.


& 9.
Do zadań kierownika Ośrodka należy:
Koordynacja i nadzór nad pracą pracowników socjalnych.
Przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej, sporządzanie bilansu potrzeb.
Planowanie środków finansowych na świadczenia pieniężne dla rodzin korzystających z pomocy społecznej.
Ocena problemów społecznych i przedstawienie propozycji i ich rozwiazań.
Analiza i ocena realizacji planu zaspokojenia potrzeb oraz skuteczności świadczonej pomocy.
Podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń pomocy społecznej.
Wykonywanie Uchwał Rady Gminy.
Przedkładanie sprawozdań z wykonania zadań pomocy społecznej.
Kontrola wewnętrzna w Ośrodku z wykonanych obowiązków pracowników socjalnych, opiekunek domowych.
Współpraca z organizacjami oraz mobilizowanie środowisk lokalnych do działania na rzecz pomocy społecznej.

& 10.
Do zadan pracownika socjalnego należy:
praca socjalna
dokonywanie analiz i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiazywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań
pomoc w uzyskaniudla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy
udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych
wspólpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa
inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczacych usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin
współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.

Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
kierować się zasadami etyki zawodowej
kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i praw tych osób do samostanowienia
przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę
udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im swiadczeniach i dostępnych formach pomocy
zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwkodobru osoby lub rodziny
podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.

& 11.
Do zadań wykonywanych przez opiekunki domowe należy sprawowanie opieki nad osobami chorymi i niepełnosprawnymi, którym taką pomoc przyznano decyzją Ośrodka.

& 12.
Kontrolę wewnętrzną w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej wykonują osoby upoważnione przez Wojta Gminy.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status